Grekisk byråkrati.

Det blev onsdag. Dags att ordna med det grundläggande. Först skulle jag få mitt ΑΦΜ nummer. Allt detta sker inne i Samos town (huvudstaden) Vi möts alla tre utanför Eforia (skatteverket i Grekland) papper... papper överallt... nästan ingenting är datoriserat utan det är papper från golv till tak som ligger i gulnande pärmar. Det är nästan inte pärmar utan sådana där hårdpappers pärmar som man spänner ett gummiband runt. 
 
  
Papper, papper överallt...
 
Mannolis verkar vara hemmavan där och hälsar på de flesta. Han blev tydligen politiker efter sin tjänst som militär och har även blivit inbjuden till Sverige får vi veta. Jag tar min rosa A4 som jag ska fylla i. Det ska bokstaveras VÄÄÄLDIGT tydligt på dessa papper ska ni veta. Både mitt D i Hedlund och även mitt G i Stig var inte tillräckligt tydligt skrivet. Stig kanske ni tänker? Ja det är min pappas namn och detta ska stå med. Liksaså vad min mamma heter och vad hon heter som ogift. Varför? Inte en aning... Grekisk byråkrati förmodligen. Mitt pass granskades så noga så noga så jag undrade om människan inte var på väg att ta fram en lupp tillslut. Frågor och åter frågor om alla möjliga orelevanta saker. Sen spänner Skatteverks-snubben ögonen i mig och frågar:
 
-Har du ett ΑΦΜ nummer sedan tidigare?
-Nej
-Är du säker på detta?! 
-Ja
 
 
Tydligen fuskar vissa människor genom att skaffa flera ΑΦΜ nummer och därmed kan dom fuska med skatten genom att dubbel taxera. Jag frågade om det inte borde vara lätt att upptäcka genom att slå på namnet i datorn (här snackar vi tjockdator från 98 hahaha) Men tydligen är inte datasystemen så bra att man kan söka på någons namn för att kunna se om dom har flera ΑΦΜ nummer för personen kan ha skrivit in sig med tex bara sitt förnamn ena gången och för att införskaffa ett till ΑΦΜ nummer så skriver personen in sig med både för och mellan namn. Att söka på personens föräldrars namn för att se hur många barn dom har som heter tex Anders har tydligen inte slagit dom... eller så funkar sökmonitoren inte så... Nåväl bötern för att ha dubbla ΑΦΜ nummer är iaf 2500 euro. 
 
   
           Blankett för ΑΦΜ nummer                                Stolt tjej som blivit taxeringskyldig i Grekland
 
När jag fått mitt papper med ΑΦΜ nummer bar det iväg till en accountant som satt på ett kontor någonstans. Där skulle jag visa upp mitt papper för att kunna få en inloggning till min egen sida hos grekiska skatteverket. Men inte trodde ni väll att det var så enkelt? Nädå i Grekland lämnas inte bara ett papper in och så är det fixat inte. Accountant tittade på mitt papper, knappade på sin dator, skickade nån signal till Eforia om att jag ansöker om inloggning, skrev ut ett papper som jag skulle ta med tillbaka till Eforia. Sagt och gjort. Jag tar mitt papper tillbaka till Eforia. Dom tittar på mitt papper från accountant, på mitt pass (som dom sett 30 min innan och tagit kopia på) och tittar på mitt ΑΦΜ bevis. Tar kopior på alltihop igen. Knappar på datorn och skriver ut ett nytt papper till mig... som jag ska ta med tillbaka till accountant som jag upptäcker har stängt för dagen när jag väl kommer dit igen... 
 
 

Kommentera här: