Kostnader vid lägenhetsköp.

Jag har fått förfrågan vad det kostar att köpa en lägenhet i Grekland och vilka kostnader som tillkommer. Nu hade vi turen att säljaren Mr.M tog hand om det mesta hos oss, vi lämnade en fullmakt åt honom så han fick ordna allt som skulle ordnas och han tog även hand om alla dessa "småkostnader" som tillkom. Detta brukar annars advokater göra åt en och en advokat kan ju ta vad som helst i kostnad. Jag har gått igenom mina papper men börjar inse att min pärm börjar se ut som hos grekerna, papper och åter papper överallt och inte får jag någon ordning på vad som gått vart så jag får försöka ta det ur minnet och googles hjälp.
 
Efter lite sökande hittade jag informationen att "Räkna med en extrakostnad på ca 10-15% på köpesumman (mellan tummen och pekfingret), för skatt, advokat, notariat och arkivering." hos en trovärdig källa men det låter ändå inte rimligt. Det skulle innebära en omkostnad på ca 75.000sek om lägenheten kostade 500.000sek som vår gjorde och den summan skulle jag kommit ihåg om jag hade behövt slänga ut utöver köpekostnaden, men det var en del 100euro här 50euro där... Men jag skulle kanske gissa på att omkostnaderna var runt 15.000kr och dessa tog vår säljare hand om, notariern ska ha sitt, stället man registrerar nya köparen på sitt, ingenjören sa ha sitt och nån som skriver nått annat viktigt papper sitt, förutom alla andra 311 miljoner ställen man ska till. Man får också komma ihåg att vi inte hade någon advokat med längs hela processen och dom kan ju vara dyra. Det enda jag hade en advokat till var att dubbelkolla alla papper när det var dags att skriva på men det tog han aldrig betalt för. Sen finns det mäklare som säljer och dom vet jag inte vad dom tar för priser men dom är troligtvis rätt dyra.
 
Vad man betalar per år är i alla fall:
* Skatt per år för bostad beror på storleken, vi har 50kvm och det kostar ca 100euro (Står man två på kontraktet så blir kostnaden den dubbla så en fördel är att  man bara är en som står som köpare)
* Elen. Det kostar att få elen "igång" man måste besöka två olika el kontor, en där kontraktet skrivs och en där man får sitt papper på att eldosan är din. Det kostade tror jag 50euro att göra detta. Sen är elräkningarna är vansinigt krångliga att förstå så den låter jag bara dras från mitt bankkonto som den vill. Det är eftersläp på räkningar och förskott och årsavgift i en salig blandning men det dyraste har varit 55euro och det var tydligen årsavgiften.
*Sen varje år ska man deklarera och har man ingen inkomst så taxerar man 0 i Grekland men det kostar ändå 50euro för att nån revisor ska skriva in det i en dator. 
 
Mitt tips är iaf inför ett bostadsköp i Grekland:
*Köp av någon privat men som du känner eller någon annan känner så du vet om det är en "bra" människa. Fråga runt om personen.
*Var inte beredd att betala mer än du kan ha råd att förlora.
*Se om säljaren kan ordna med alla papper runtomkring och anlita bara en advokatsom dubbelkollar så alla papper är okey.
*Ha en buffert på ca 20.000sek utöver det du har råd att förlora.
*Ta lånen i en svensk bank genom att höja upp värdet på din egen bostad.
 
 
 

Kommentera här: