Dagen Agios Nikolaus

Första charter flyget ner, så härligt att kunna flyga direkt. Bara 3.40 så är man i paradiset igen. I kväll är det välsignelse utav båtarna med fest. Det har jag aldrig varit med om men enligt min vän ska det tydligen vara hennes favorit dag.

\n

Väl hemma i lägenheten som jag bara lämnade 3 veckor sedan har det redan bildadts ett lager damm. När jag spolar av min terrass gör jag ett öderstiget misstag trött som jag är efter att flugit så tidigt. Jag tänker mig inte för och det blöta klinkret är som såpa när jag snabbt kliver ut på de tre trappstegen som leder ner till terrassen och tjoooof så ramlar jag ner.

\n

Jag hinner tänka "akta ditt huvud" eftersom lilla Sigrid 3år förra året halkade och var tvungen sy i huvudet. Jag klarar mitt huvud men tar emot mig med handen och svanskotan så hårt att det susar i huvudet. Blodet rinner och jag stapplar in och lägger bandage.

\n

Möter upp min vän och hennes mamma +moster som också kom med samma plan som jag på kvällen. Vi sitter och babblar framför Jiannis och Elisabeths båt där Jiannis sköter grillen med det helgrillade geten. Värken i rumpan escalerar och mostern säger att jag bör rapportera skadan till mitt försäkringsbolag.

\n

Plötsligt är det dags att skynda till kyrkan Agios Nikolaus (nej det är alltså inte jultomten, utan sjömännens skyddshelgon) vår vanliga party präst var tydligen upptagen så en vikarie fick rycka in. Där slår vi följe med tåget och prästen i spetsen bärande ikonen av helgonet Nikolaus och så går vi i sakta mak (vilket passar mig utmärkt eftersom jag hamnade med de unga 90+ längst bak i tåget men ändå har lite svårt att hänga med) vi går längs hamnen och välsignar båtarna, på restaurangerna reser sig folk upp och gör korstecken när vi går förbi. Vi avslutar vandringen vid Jiannis båt där vi går ombord, får ett ljus, sen står vi där och lyssnar på prästens mässande. Väldigt rofyllt och vackert. Sen blir det mat och fest för hela slanten och välsigna det är över. 



Kommentera här: