Grekiskt bankonto -Du kan skicka dit pengar men inte ta ut dom...

Efter processen hos Eforia var det dags för mig att få ett bankonto. Det var ju dit jag skulle skicka pengarna för att kunna få ut en check som ska gå till köpet. I Grekland måste man redovisa på kontraktet hur pengarna för ett köp betalas så det vanliga är att man får en check hos banken. 
 
Banken ser lovade ut. En ordentlig bank med dörrsluss som man går igennom. Vilken säkerhet tänkte jag för att vara i Grekland... tills jag kom in då och såg att fönstrerna i banken stod på vid gavel för det var så varmt... Nåja... det kanske inte finns några pengar att stjäla. På banken får vi träffa managern som förklarar för mig att nog kan jag öppna ett bankonto det är inga problem, jag kan även skicka pengar till kontot men jag kan inte ta ut dom pga att Grekland har infört kapitalkontroll. Jag var alltså tvungen att ha ett papper på min folkbokföring i Sverige översatt till Grekiska och jag måste även visa upp min inkomstdeklaration översatt till grekiska för att ha full access till kontot. Inkomstdeklarationen var inte till för att visa var min inkomst kom ifrån utan för att dom skulle kunna se mitt svenska ΑΦΜ nummer, vilket vi inte har i Sverige utan där är det vårt personnummer som är motsvarigheten. Jag förklarade det för managern och jo det kände han till men trots uppvisande av pass, körkort och min inkomstdeklaration (loggade in på skatteverkets app) så var han obeveklig. Jag måste komma tillbaka med dessa papper... (Varför älskar greker sina papper så mycket???) 
 
Jag lovade att ordna fram detta tills jag kom tillbaka så vi öppnade upp mitt konto och jag fick en bankbok! Nostalgi! 
 
Men hur skulle vi nu göra med köpet? Om jag inte kunde ta ut pengarna till köpet? Mannolis föreslog att vi kunde ju sätta in dom direkt på hans konto... Problemet var bara att pengarna i sådana fall måste finnas på bankontot innan man skriver kontraktet. Dessa regler gäller dock inte om man kan få en check från banken. Fy vad vanskligt det kändes för oss, nu blev vi nog lurade på alla pengarna... Skicka ner pengar utan kontrakt? Nä det ville vi inte göra... Men för stunden lät vi det vara det skulle nog ordna sig... Mycket riktigt. För dagen efter så berättar Mannolis att han varit förbi banken på morgonen och pratat med managern igen och dom har kommit överens om att vi kan komma dit med kontraktet och visa upp det så kan jag få ut åtminstonde checken för lägenhetsköpet... Det var det här med att lita på att folk är ärliga....
 

Kommentera här: