Världen är liten svenskar emellan...

Veckan fortsatte sin gilla gång. När fredagen kom var det dags för den vanliga men oerhört trevliga båtturen med Kapten Jiannis och hans fru Elisabeth. Dans, god mat, uppträdande och livemusik. Mitt under allt det här får jag ett sms på svenska:
 
"Hej Sophia. Jag pratade nyss med Manolis och han berättade att du eventuellt var intresserad av en av hans lägenheter. Jag bor högst upp i samma hus och köpte min lilla lya av Manolis för tre år sedan. Det r nog bland det bästa jag gjort i mitt liv. Om du vill får du gärna ringa mig. Jag är här i Pythagorion nu men reser hem i morgon. Ha det gott. Hälsningar Xxxx"
 
Eeeeh jaha? Vad är nu detta för nått tänkte jag. Men svarade Granne M (kommer hädanefter kalla personen för Granne M för att inte röja nån identitet) att jag var ute på dans och sånt men att jag skulle höra av mig dagen efter. 
 
 
Dagen efter hann jag inte ringa upp Granne M förens personen ringde mig det var på kvällen och jag satt för att äta middag. Granne M berättade för mig att Mannolis hade kontaktat henne och bett henne ringa mig ifa det var nått jag undrade över... och jo det var det ju verkligen! Frågorna nära på sprutade ur mig trots att jag är hyfsat påläst om hur annorlunda försäljningar i Grekland är jämfört med Sverige.
 
-Kan man lita på Mannolis?
-Har hon också fått olivolja eller är det ett trick?
-Brukar det gå till såhär?
-Hade han också erbjudit henne att ta hand om allt med ingenjören, elektrikern, notariern, nån bygg grejsimojs man skulle till som man inte kommer ihåg namnet på osv...
 
Fyrtio minuter senare var det en betydligt lugnare Sophia. Jag hade fått så många svar och det verkade som den här Mannolis var rena lyckoträffen, rena grekiska guden utan de yttre förutsättningarna. Det visade sig att det inte bara var Granne M som var svensk och hade köpt lägenhet av Mannolis, det fanns även Granne A en annan svensk som hade köpt lägenhet av Mannolis för 9 år sedan och som också hade gjort ett sånt här telefonsamtal till Granne M när denna stod inför köpet av sin lägenhet. Glad i hågen ringde jag min sambo och berättade om samtalet. Nu kändes ju allt så himlans enkelt... Men tänk om allt bara var en konspiration? 
 
 

Kommentera här: