Sankt Antonios dag

Vilken dag det var igår. Eric försökte smyga upp vid 4.30 men jag vaknade såklart och kunde inte somna om. Lite stressad över att elen skulle försvinna, hur länge skulle den vara borta och det kanske skulle bli jättekallt. 
När jag vridit och vänt mig i en timma gick jag upp och gjorde frukost, tittar ut och min första tanke var -har domedagen kommit nu? Nästa tanke -Stackars Eric. Det blåste närapå orkan vindar, spöregnade och jag såg det blixtra över vattnet. Jag smet tillbaka till sängen med frukost och läste en bok, ingen idé att oroa sig jag kan inte göra nått. 

(null)

(null)

Vid 12 tiden hade åskan och blixtrarna kommit lite väl nära så jag stack ner till ostria i hamnen och satt där och babblade bort 4 timmar tills jag fick ett meddelande från Kaptain Jiannis fru Elisabeth -dom är på väg tillbaka men Eric mår inte så bra. Stackarn hade blivit så för jäkla sjösjuk och spytt i 6h av  10h men den upplevelsen ska han själv få berätta om. 
(null)

Eric var som sagt rätt medtagen så vi gick hem och vilade och jag fick tvätta upp allt som fanns. På kvällen skulle vi nämligen upp till en kyrka i bergen som hade namnsdag -Sankt Antonios dag.  Det var en fantastisk liten kyrka. Folk hade samlats och satt vid långbord och det bjöds på kyrkligt bröd och nån stuvning på get och bönor som kokats i 72(!) timmar det kan man fasen kalla långkok. Denna stuvningen delas sedan ut till folk i byarna. En härlig samling med människor och det trillade till och med in tre stiliga herrar i denna lilla kyrka och slog sig ned vid långbordet, det var guvernören av samos, politikern som är ansvarig för hamnarna och politikern som är ansvarig för all handel. Så namnsdagar är viktiga och det är underbart att alla kan umgås, oavsett ålder eller  ställning i samhället. 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

På vägen hem blev det flera små stopp för vår chaufför och vän för han hade vänner och bekanta på olika barer där vi lämnade över stuvning och så blev det ett glas vin eller två. Efter sista stoppet ansåg vår chaufför att han druckit för mycket för att köra så han ringde till, ja trodde ni taxi? Nej han ringde helt enkelt till polisen som kom och hämtade oss utanför baren och gav oss skjuts hem Hahaha jag som närapå aldrig ser ens en polis här men nu vet jag vad dom är till för. 
(null)
Suddig bild på taxi polisen för jag skrattade så tårarna rann... 

Kommentera här: