Bye bye money...

Idag efter att fått bekräftat av bankmanagern på banken i Grekland att min lilla test summa på 10 euro kommit in på mitt konto skickade jag över pengarna för lägenheten. Hugaligen... det kändes bra konstigt att skicka över en sån stor summa till ett konto jag inte har full access till förens jag lämnat in min deklaration och folkbokföring översatt (detta kan ni läsa om här: http://apartmentaristocats.blogg.se/2016/june/grekiskt-bankonto-du-kan-skicka-dit-pengar-men-inte-ta-ut-dom.html
 
Det finns två metoder att skicka pengar via svenskt bankkonto, jag använder mig av SEPA betalningen eftersom den är gratis och det går väldigt smidigt, SEPA står för Single Euro Payment Area och är en standard som tagits fram av EU för att göra betalningar inom området snabbare, billigare och säkrare än en så kallad normal utlandsbetalning. 

Normalbetalning
För att säkerställa att pengarna kommer fram skall du tänka på följande innan du skickar betalningen:
- Korrekt namn och adress på mottagaren
- Mottagarens konto i IBAN format eller kontonummer
- Mottagande Bank skall anges med BIC (även kallat SwiftID) eller nationellt ID
- Vi rekommenderar att betalningen skickas i mottagarlandets valuta. 

SEPA-betalning
SEPA-betalning kan väljas när betalningsmottagaren finns inom EU/EES-länderna, Monaco, Schweiz och San Marino. En SEPA-betalning är billigare än en Normalbetalning och för att skicka en den behövs följande information:
- Valuta = EUR
- Mottagande bank skall finnas inom EU/EES och Schweiz
- Mottagande banks avgift skall betalas av mottagaren
- Mottagarens konto skall anges i IBAN format

 

Avgifter vid utlandsbetalningar:

SEPA-betalning 0 kr
Normalbetalning 50 kr
Normalbetalning då Mottagande banks avgift
betalas av avsändaren
200 kr

 

 

Kommentera här: