För att göra ett kontrakt måste man ha ett "kontrakt"

Idag var det dags att sätta fart med den grekiska byråkratin igen... Jag mötte upp säljaren i Samos Town där vi gick till notariern med alla hans miljoner papper.... Han skrev ut ett nytt papper, ett typ av kontrakt som visar hur pengarna ska överföras till säljaren. Detta pappret tog vi sedan till Banken och där skulle en check skrivas ut, samtidigt hade jag med min deklaration och folkbokföring översatt till engelska (du kan läsa mer om det här http://apartmentaristocats.blogg.se/2016/june/grekiskt-bankonto-du-kan-skicka-dit-pengar-men-inte-ta-ut-dom.html) Dessa papper som var sååååå viktiga slängdes i en hög med andra papper och försvann troligtvis någonstans, inte en kotte tittade på dom. Däremot så beställdes nu mitt bankort och det ska komma inom 10 dagar sägs det... Väl klara på banken går vi till Eforia (skatteverket) upp en trappa för nån stämpel på papprena, ner en trappa för en annan stämpel, gå 3meter till sidan för en ny koll på papprena och nån stämpel och sen tvärs över rummet där någon kollar att alla stämplar är okey och att checken är okey sen en stämpel till... Sen måste vi gå tillbaka till notariern som kollar att allt är okey och sen skriver han in i datorn att checken kommer från mitt konto, till säljarens konto... och den här nostalgiska bankboken jag fick den är tydligen väldigt viktigt för hela tiden frågar dom efter den och på banken skrivs alla dina transaktioner in i den via en maskin???  
 
      
Mr Notarie....                                    Papper...                        Mer papper....
 
 
Sen när notariern var klar var jag ännu en gång tvungen att gå tillbaka till banken för att få acess till internetbanken, dom har faktiskt en iphone app tro det eller ej, men den får man inte tillgång till på engång utan vid midnatt, då ska man logga in med namn (man får en sifferkod) och skapa ett eget password, när jag frågade om HUR jag skapar det så suckade bara kvinnan på banken och ryckte på axlarna... Efter några hetsiga diskussioner så orkade hon visa att man tydligen var tvungen logga in med dator, för att sen "register as a new customer" och där välja sin kod man sedan använder i mobil appen...
- VAR DET SÅ JÄKLA SVÅRT ATT FÖRKLARA???
 
Nåja nästa vecka ska jag få hämta mitt kort... I morgon är det dags att börja måla....

Kommentera här: